- De Panigale V4 R is uitgerust met de nieuwste evolutie van het 998 cc Desmosedici Stradale R motorblok, Euro 5+ goedgekeurd en met een maximaal vermogen van 218 pk
- De motor van de R is ontworpen voor Superbike races en is ontwikkeld volgens de specificaties van Ducati Corse. Hij biedt meer koppel bij gemiddelde toerentallen en een hogere topsnelheid
- De nieuwe Panigale V4 R introduceert MotoGP Corner Sidepods en de Ducati Racing Gearbox, met neutraal onder de eerste versnelling, voor het eerst op een productiemotorfiets
- Door de toepassing van een niet-goedgekeurde raceuitlaat haalt de nieuwe Panigale V4 R een topsnelheid van meer dan 330 km/u, een waarde die voorheen was voorbehouden aan MotoGP motoren
Borgo Panigale, Bologna, 23 september 2025 - Met een nieuwe aflevering van Ducati World Première 2026 presenteert de fabrikant uit Borgo Panigale de nieuwe Panigale V4 R, een model dat is gebaseerd op de zevende generatie Ducati sportmotoren. De nieuwe Panigale V4 R belichaamt alle successen van Ducati in MotoGP en Superbike. Hij is ontwikkeld om mee te doen aan het World Superbike Championship en tegelijkertijd Ducati liefhebbers de beste sportmotor te bieden, met unieke kenmerken uit de racewereld die nog nooit eerder op een voor de openbare weg goedgekeurde motorfiets zijn gezien.
De nieuwe Panigale V4 R is de allernieuwste nakomeling van een saga die zijn oorsprong vindt in de legendarische 996R uit 2001. Deze motorfietsen zijn altijd het uitgangspunt geweest voor de superbikes die deelnemen aan het wereldkampioenschap en daarom zijn ze de meest nobele sportmotoren van Ducati. De Panigale V4 R wordt geproduceerd in een genummerde serie, waarbij de modelnaam en het serienummer trots op de stuurplaat worden weergegeven.
Dankzij de voortdurende en nauwe samenwerking met Ducati Corse biedt de Panigale V4 R voor het eerst op een voor de openbare weg goedgekeurde motorfiets oplossingen die zijn ontwikkeld voor de racerij, zoals de Corner Sidepods, waarmee Ducati in 2021 pionierde in de MotoGP, en de Ducati Racing Gearbox (DRG) met Ducati Neutral Lock (DNL).
Het hart van de Panigale V4 R, het Desmosedici Stradale R-motorblok van 998 cc, is ontworpen om mee te doen aan het wereldkampioenschap Superbike en is in deze nieuwste versie ontwikkeld volgens de MotoGP filosofie van Ducati Corse. Het biedt een meer aanhoudend koppel en vermogenscurves over het hele gebruiksbereik en een superieure acceleratie. De vermogenscurve bevestigt het maximale vermogen van 218 pk, maar is duurzamer met een gemiddelde winst van 4 pk vanaf 4.000 tpm tot het maximale vermogen, waardoor het voordeel ten opzichte van het vorige model met dezelfde waarde in topsnelheid, bij 16.000 tpm, wordt heroverd.
De koppelcurve ligt echter over het algemeen hoger dan bij het vorige model, met een winst van 7% bij 6.000 tpm en een winst van 3% in de maximale waarde van 114,5 Nm bij 12.000 tpm. Deze waarden zijn het resultaat van het uitgebreide werk dat de ingenieurs van Ducati hebben verricht om de nieuwe Panigale V4 R Euro 5+ te homologeren, zonder afbreuk te doen aan het streven naar optimale prestaties op het circuit. Dankzij deze en andere ontwikkelingen haalt de Panigale V4 R een topsnelheid van 330,6 km/u met een raceuitlaat. Deze snelheid was tot voor kort voorbehouden aan de MotoGP.
De nieuwe Panigale V4R heeft het voorframe en de ‘Hollow Symmetrical Swingarm’ van de zevende generatie Ducati sportmotoren, die samen met Ducati Corse zijn ontwikkeld volgens specifieke stijfheidswaarden die nodig zijn om de prestaties van de huidige slicks die in het World Superbike Championship worden gebruikt, te maximaliseren.
Aerodynamica De nieuwe Panigale V4 R is voor het eerst op een productiemotorfiets uitgerust met Corner Sidepods. Deze oplossing, ontwikkeld op basis van de Desmosedici MotoGP motorfiets van 2021, stelt liefhebbers in staat om strakkere en nauwkeurigere lijnen te rijden en te genieten van dezelfde sensaties als professionele coureurs. De Corner Sidepods zijn ontworpen om te functioneren bij hoge hellingshoeken en genereren aerodynamische krachten die hogere bochtsnelheden en dus snellere rondetijden mogelijk maken. Tijdens het rijden, vooral bij hoge snelheid, voelt de rijder duidelijk dat de motorfiets, zodra hij het midden van de bocht bereikt, al op natuurlijke wijze naar binnen is bewogen, waardoor de lijn meer wordt gesloten. Dit betekent dat de acceleratiefase uit de bocht plaatsvindt over een kleinere straal.
Het ontwerp van de kuip, dat werd geïntroduceerd met de Panigale V4 uit 2025, is aerodynamisch efficiënter en heeft een profiel dat de motorfiets wendbaarder maakt bij het veranderen van richting. De V4 R heeft nieuwe, grotere vleugels, die voor meer neerwaartse druk zorgen. De aerodynamische belasting verbetert met 25%, wat resulteert in een verbetering van de neerwaartse druk van 4,8 kg bij 270 km/u en 6 kg bij 300 km/u, met aanzienlijke voordelen op het gebied van stabiliteit tijdens het accelereren en precisie bij hoge snelheden.
Om maximale prestaties tijdens races te bereiken, is de Panigale V4 R uitgerust met een dynamische luchtinlaat aan de voorkant, ontwikkeld in samenwerking met Ducati Corse, die de hoeveelheid lucht die in het motorblok wordt aangezogen verbetert. Dit verbetert de inlaatluchtdruk en daarmee het vermogen (+1,3 pk) bij topsnelheid, wat de prestaties op rechte stukken aanzienlijk verbetert.
De combinatie van zadel en brandstoftank en de voetsteunen, die 10 mm verder naar binnen zijn geplaatst dan bij de vorige V4 R, bieden nog betere ondersteuning voor de rijder tijdens het racen. De zitpositie maakt het gemakkelijker om een aerodynamische houding aan te nemen, druk uit te oefenen op de voetsteunen en verbetert de controle tijdens het remmen en halverwege de bocht, wanneer de rijder naar binnen leunt. Hierdoor is het gemakkelijker en minder vermoeiend om de prestaties van de Panigale V4 R volledig te benutten, zowel tijdens een enkele ronde als tijdens een langere sessie.
MotoGP afgeleid motorblok Het hart van de Panigale V4 R is de 998 cc Desmosedici Stradale R, een motorblok die een maximum van 16.500 tpm kan halen in de zesde versnelling (16.000 tpm in alle andere versnellingen) en een maximumvermogen van 218 pk levert bij 15.750 tpm (in Euro5+ configuratie), benchmarkcijfers onder supersportmotoren met deze cilinderinhoud.
Om de best mogelijke technische basis voor het Superbike World Championship te creëren, was de evolutie van de motor gericht op de aspecten die Ducati Corse vereiste. Concreet betekent dit dat de nieuwe Desmosedici Stradale R is uitgerust met nieuwe, nog lichtere zuigers (-5,1%) en een nieuwe krukas met verbeterde traagheid. Deze oplossing, die aansluit bij de ontwikkelingsstrategie van Ducati voor de MotoGP, zorgt voor een progressievere respons van de motor en vormt in feite een gehomologeerde productieversie van de Desmosedici waarop Marc Márquez en Pecco Bagnaia rijden.
De nieuwe Desmosedici Stradale R behoudt, ondanks de beperkingen die worden opgelegd door het uitlaatsysteem dat voldoet aan de strenge Euro5+ homologatie, het maximale vermogen van zijn voorganger en biedt zelfs een meer aanhoudende koppelcurve bij gemiddelde snelheden in vergelijking met zijn voorganger. Het volledige potentieel van deze motor komt echter pas tot uiting op het circuit door de installatie van de raceuitlaat, waardoor hij 235 pk kan bereiken, en zelfs 239 pk met het gebruik van Ducati Corse Performance Oil.
Om deze prestaties te bereiken en tegelijkertijd te voldoen aan de strenge Euro5+ voorschriften, hebben de ingenieurs van Ducati de inlaatzijde volledig opnieuw ontworpen en vervolgens uitlaatkleppen met een ander profiel ontwikkeld die de verbranding optimaliseren. De injectoren onder het gasklephuis zijn verplaatst, waardoor de verbrandingsefficiëntie bij lage toerentallen en de doorlaatbaarheid van de kanalen (+1,5%) in het hogere toerentalbereik zijn toegenomen. Het polyester luchtfilter met hoge doorlaatbaarheid vermindert het drukverlies in vergelijking met een traditioneel filter, wat bijdraagt aan het bereiken van maximaal vermogen. Bovendien zijn de drijfstangen nu nog sterker dankzij een shot peening behandeling die hun weerstand tegen herhaalde belastingen verbetert, wat de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motor ten goede komt.
Race versnellingsbak De nieuwe Panigale V4 R heeft een raceachtige versnellingsbak lay-out. De Ducati Racing Gearbox (DRG) bevindt de neutraalstand zich onder de eerste versnelling, in plaats van tussen de eerste en tweede versnelling, waardoor er geen remvermogen verloren gaat tijdens de laatste, meer delicate remfasen bij het ingaan van bochten in de eerste versnelling.
Bovendien maakt de afwezigheid van neutraal tussen de eerste en tweede versnelling het schakelen tussen deze twee versnellingen sneller, soepeler en herhalingsnauwkeuriger dan bij een versnellingsbak voor op de weg. Ten slotte is de versnellingsbak voorzien van het gepatenteerde Ducati Neutral Lock (DNL) om ongewenste verschuivingen van de eerste versnelling naar neutraal bij het terugschakelen te voorkomen. Dit systeem kan worden uitgeschakeld door de speciale hendel op het rechterstuur te bedienen. Om in neutraal te schakelen, moet de rijder dezelfde handelingen uitvoeren als de fabrieksrijders in de MotoGP en Superbike.
Dankzij een grotere aerodynamische efficiëntie is ook de eindaandrijving verhouding van de nieuwe Panigale V4 R verbeterd, van 15/42 naar 16/43. Deze verbetering van de eindaandrijving verhouding maakt een topsnelheid van 318,4 km/u mogelijk, die in raceconfiguratie oploopt tot 330,6 km/u.
Frame en achterbrug De nieuwe Panigale V4 R is gebaseerd op het chassisconcept van de Panigale V4 uit 2025, met een opnieuw ontworpen voorframe met 40% minder laterale stijfheid en vooral een holle symmetrische achterbrug. Dit zijn twee oplossingen waar Ducati Corse sterk naar streefde om de grip van de huidige slicks te maximaliseren en de maximale motorprestaties op de grond over te brengen. Dankzij het nieuwe frame en de nieuwe achterbrug kan de motorfiets beter in de bochten blijven liggen, waardoor ook de tractie uit de bochten en het gevoel van de rijder tijdens het accelereren worden verbeterd.
Omdat het een motorfiets is die is ontworpen voor de competitie, is de Panigale V4 R uitgerust met Öhlins NPX25/30 voorvorken met 43 mm vorkpoten en een mechanische Öhlins TTX36 schokdemper, met specifieke afstellingen voor de nieuwe generatie. Bovendien is de V4 R als eerste productiemotorfiets uitgerust met de nieuwe Öhlins SD20 stuurdemper, die zorgt voor een betere demping en een groter instelbereik.
Het resultaat is dat de V4 R een breed scala aan afstelmogelijkheden biedt om hem aan te passen aan de kenmerken van verschillende circuits en de rijstijl van de rijder. De hoogte van het swingarm-draaipunt kan in vier standen worden versteld, met stappen van 2 mm. Net als bij de Superbike versie kan de rijhoogte achter via de ophanging worden aangepast over een groter bereik (32,4 mm tegenover 13 mm veerweg) dan bij de vorige V4 R. Ten slotte is de achter schokdemper uitgerust met een hydraulische voorspanningsregelaar om het zoeken naar de ideale instelling te versnellen en te vereenvoudigen, en is hij klaar voor de installatie van de lineaire veerwegsensor, verkrijgbaar als Ducati Performance-accessoire.
De data die door de sensoren wordt verzonden, wordt geïntegreerd met andere signalen die betrekking hebben op de werking van de motorfiets en verzameld via de Ducati Data Logger (DDL), het nieuwe professionele data-acquisitiesysteem van Ducati dat de afstellingsduur van de motorfiets verkort en ook verkrijgbaar is als Ducati Performance accessoire.
De nieuwe Panigale V4 R is uitgerust met gesmede aluminium 5-spaaks velgen, voorzien van Pirelli Diablo Supercorsa SP V4 banden (120/70 ZR 17 voor en 200/60 ZR 17 achter). Voor gebruik op het circuit kunnen dezelfde Pirelli slicks worden gemonteerd als in het Superbike World Championship (125/70 voor en 200/65 achter), zonder dat er aanpassingen nodig zijn. Voor deze banden zijn high performance compounds verkrijgbaar, waaronder de SC0, de superzachte SCX en de SCQ, die alleen geschikt is voor kwalificatieronden.
Wat de remmen betreft, werken de nieuwe Brembo Hypure remklauwen aan de voorzijde samen met remschijven van 330 mm. Het systeem garandeert een uitstekende remkracht en een efficiëntere warmteafvoer, wat zorgt voor consistentere prestaties en dus meer effectiviteit en veiligheid voor rijders die hun grenzen verleggen.
Elektronica Het elektronica pakket van de nieuwe Panigale V4 R is aanzienlijk geëvolueerd ten opzichte van het vorige model dankzij het Ducati Vehicle Observer (DVO) algoritme, dat rechtstreeks door Ducati Corse is ontwikkeld, en de toepassing van ABS Cornering met gecombineerd remmen, dat zijn debuut maakte op de Panigale V4.
In vergelijking met de Panigale V4 onderscheidt de V4 R zich door zijn nieuwe, op prestaties gerichte gecombineerde remstrategieën, Race Brake Control genaamd, en de toepassing van DVO, dat is uitgebreid naar motorremcontrole. De Race Brake Control logica is het resultaat van Ducati haar eigen ontwikkeling en stelt de rijder in staat om de rijtechnieken van professionele rijders na te bootsen, waardoor resultaten worden behaald die zelfs superieur zijn aan die van de Panigale V4.
In het bijzonder maakt Race Brake Control een veel groter gebruik van de achterrem mogelijk in vergelijking met de Panigale V4, dankzij een nog nauwkeurigere berekeningsmethode waarmee bij verschillende rolhoeken meer druk kan worden uitgeoefend. Hierdoor kan de rijder het rempunt verder naar voren verplaatsen, aangezien het systeem een grotere vertraging mogelijk maakt in de laatste fase van het nemen van bochten, tot het punt waarop het achterwiel blokkeert, vergelijkbaar met MotoGP- en Superbike rijders. Dit wordt ook ondersteund door het nieuwe motorremcontrolesysteem, dat gebruikmaakt van DVO om de krachten die op de band worden uitgeoefend nauwkeuriger te beheren, waardoor het remmen met de motor nog progressiever en voorspelbaarder wordt.
Het nieuwe elektronische pakket wordt beheerd via het 6,9 inch dashboard dat al bij de Panigale V4 werd geïntroduceerd. Dit dashboard biedt twee weergavemodi, Track en Road, en een interface op basis van grafische weergaven met informatie over prestaties en voertuigstatus. De versie die op de Panigale V4 R is gemonteerd, heeft een weergave die speciaal is ontwikkeld voor gebruik op het circuit, genaamd Grip Meter. Deze ondersteunt de rijder bij het nastreven van maximale prestaties door grafisch de geschatte grip weer te geven die op dat moment beschikbaar is.
Accessoires Om de prestaties van deze motor op het circuit nog verder te verbeteren, biedt Ducati Performance een breed scala aan accessoires om de Panigale V4 R compleet te maken en te verbeteren. De Ducati DAVC Race Pro software, verkrijgbaar als Ducati Performance accessoire, is ontwikkeld in samenwerking met de ingenieurs van Ducati Corse om de kalibraties van de motor en de regelstrategieën te optimaliseren, waardoor maximale prestaties worden bereikt in circuitconfiguratie en met slicks of regenbanden.
Ducati Performance accessoires omvatten ook het Ducati Data Logger data-acquisitiesysteem, carbonvelgen (-0,950 gram ten opzichte van de toch al lichtgewicht gesmede velgen), die alle aspecten van de dynamiek verbeteren, de PRO en PRO+ voorrempakketten, racekuipen, voetsteunen en al het andere dat nodig is om de nieuwe Panigale V4 R nog effectiever te maken op het circuit.
Een volledig overzicht van de accessoires is te vinden in het speciale gedeelte van de website Ducati.com. Met behulp van de configurator is het mogelijk om de Panigale V4 R aan te passen en de configuratie te delen met de vertrouwde dealer.
Beschikbaarheid De Ducati Panigale V4 R zal in december 2025 bij de dealers in de Benelux arriveren en zal in België €43.990,- kosten en in Nederland €49.990,-.
De video's van de nieuwe Panigale V4 R zijn beschikbaar op het YouTube kanaal van Ducati. De perskit met alle productinformatie en foto's van de motorfiets is na registratie beschikbaar op Ducati Media House.
#PanigaleV4R #RacingIsJustTheBeginning
Panigale V4 R
- Kleurstelling
- Belangrijkste standaarduitrusting
- Desmosedici Stradale R motorblok, 998 cc
- Maximaal vermogen van 218 pk bij 15.750 tpm (235 pk bij 15.750 tpm met raceuitlaat en 238,5 pk met raceuitlaat en Ducati Corse olie)
- Gesmede stalen krukas met verhoogde traagheid
- Nieuwe, efficiëntere dynamische luchtinlaat aan de voorkant
- Lichtere (-5,1%) gegoten aluminium zuigers met DLC coating op één segment van de mantel plus olieschraapring
- Ducati Racing Gearbox (DRG) met Ducati Neutral Lock (DNL)
- Geboord titanium drijfstangen met gecontroleerde shot peening
- Titanium inlaatkleppen
- Ovale gasklephuizen met een equivalente diameter van 56 mm, sub-gasklepinjector en omgekeerd openende gaskleppen
- Speciale variabele lengte inlaatpijpen, 10 mm korter dan bij MY 2024
- Cilinderkoppen met geoptimaliseerde inlaatkanalen
- Sprintfilter P08 luchtfilter met hoge doorlaatbaarheid
- Rijklaargewicht zonder brandstof: 186,5 kg
- Voorframe
- 17 liter aluminium brandstoftank
- Instelbare Öhlins NPX 25-30 drukvork met 125 mm veerweg
- Instelbare Öhlins TTX36 schokdemper met 316 mm wielbasis
- Instelbare Öhlins stuurdemper
- Gesmede aluminium velgen
- Lithiumbatterij
- Remsysteem met Brembo Hypure™ monoblok remklauwen
- Pirelli Diablo Supercorsa V4 banden met 200/60 achterband
- oVan MotoGP afgeleide corner-sidepods
- Grotere biplane vleugels (+20 mm ten opzichte van Panigale V4 S, +25% neerwaartse druk bij 270 km/u)
- Ducati Vehicle Observer Strategy
- Elektronica van de nieuwste generatie met 6-assige inertiële meeteenheid (6D IMU): ABS Cornering met gecombineerd remmen en Race Brake Control; Ducati Traction Control (DTC) DVO; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) DVO; Ducati Power Launch (DPL) DVO; Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Engine Brake Control (EBC)
- Knoppen voor snelle niveau-aanpassingen
- Nieuw 6,9" full TFT dashboard met beeldverhouding 8:3
- Rijmodi (Race A, Race B, Sport, Road, Wet)
- Volledige led verlichting met DRL's en richtingaanwijzers geïntegreerd in de koplamp
- Single seat configuratie
|