- Marc Márquez en Pecco Bagnaia presenteren de nieuwe Ducati V4 RS range in Misano, tijdens de Grand Prix van San Marino en de Rivièra van Rimini.
- Geproduceerd in een genummerde reeks belichamen de Diavel V4 RS en de Multistrada V4 RS de Ducati emotie, dankzij het Desmosedici Stradale motorblok, kenmerkende kleurstellingen, exclusieve componenten en hoogwaardige materialen zoals titanium en carbon.
- De Diavel V4 RS is de snelst accelererende Ducati productiemotorfiets: 0 tot 100 km/u in 2,52 seconden.
- De nieuwe Multistrada V4 RS bevestigt zijn positie als de sportiefste toermotor die ooit is geproduceerd, nu uitgerust met het Ducati Vehicle Observer systeem ontwikkeld in de MotoGP en een nog effectiever elektronisch pakket
Misano Adriatico/Borgo Panigale, 12 september 2025 – Ducati onthult het nieuwe RS-gamma tijdens de Grand Prix van San Marino en de Rivièra van Rimini. De Diavel V4 RS en de Multistrada V4 RS arriveerden in de pitlane van het Misano World Circuit Marco Simoncelli, bestuurd door de twee rijders van het Ducati Lenovo Team. Zij sloten hiermee het verhaal af dat in de presentatievideo werd verteld, waarin Marc Márquez en Pecco Bagnaia een spannende uitdaging op afstand aangaan, wat uitmondt in een spectaculair duel dat de ziel en de prestaties van elke motor benadrukt.
Het nieuwe RS-gamma is ontworpen voor wie Ducati beleeft als een absolute passie en uitmuntendheid meteen herkent. Een ongeëvenaarde ervaring, voorbehouden aan wie het beste verlangt en het uiterste zoekt op het vlak van prestaties, lichtheid en stijl. Een gamma met als missie modellen te creëren die het toppunt van sportieve excellentie binnen hun respectieve families vertegenwoordigen, gekenmerkt door racingsprestaties en -technologie, en uniek gemaakt door kenmerkende kleurstellingen, exclusieve componenten en hoogwaardige materialen zoals titanium en carbonvezel.
De Diavel V4 RS en Multistrada V4 RS zijn modellen in een genummerde reeks die, dankzij de Desmosedici Stradale-motor en exclusieve componenten in carbonvezel en titanium, hun respectieve werelden dichter bij die van de Superbike brengen.
De 1.103 cc Desmosedici Stradale-motor combineert souplesse bij lage en middelhoge toerentallen met een levendig en sportief karakter bij hoge toerentallen, het resultaat van een zeer brede vermogensafgifte mogelijk gemaakt door de desmodromische klepbediening. Soepel in zijn reactie bij lage toeren, wordt de V4 opwindend wanneer de rode zone wordt benaderd, vergezeld van het kenmerkende uitlaatgeluid van de Twin Pulse-ontstekingsvolgorde, dat tijdens acceleratie steeds meeslepender wordt naarmate het toerental stijgt.
Diavel V4 RS: van 0 tot 100 in slechts tweeënhalve seconde De naam Diavel is altijd al synoniem geweest met adembenemende acceleratie. Met de nieuwe V4 RS, dankzij de uit de MotoGP afkomstige Desmosedici Stradale-motor met zijn tegengesteld roterende krukas, verlegt Ducati deze grens nog verder.
De Diavel V4 RS, lang en laag dankzij technische oplossingen die hem dichter bij dragsters brengen, is in feite de Ducati met de beste acceleratie van 0 tot 100 km/u. Dankzij dit, en dankzij de 182 pk van zijn Desmo V4-motor en een geavanceerd en doeltreffend elektronisch pakket dat de berijder in staat stelt de prestaties maximaal te benutten, bereikt de V4 RS acceleratiewaarden die tot nu toe ondenkbaar waren voor een straatlegale motorfiets. In de handen van Marc Márquez heeft de Diavel V4 RS bewezen in staat te zijn om van 0 tot 100 km/u te accelereren in slechts 2,52 seconden.
De rijervaring op de Diavel V4 RS is uniek, dankzij de levendige en opwindende vermogensafgifte en het onmiskenbare geluid van de Desmosedici Stradale-motor met droge koppeling. De Diavel V4 RS weet de aandacht te trekken bij lage snelheden, maar biedt ook sensatie tijdens sportief rijden, dankzij de Öhlins-vering, de aluminium enkelzijdige swingarm, het van de Panigale V4 afgeleide remsysteem en de speciaal voor dit model ontworpen gesmede wielen.
De technische en stilistische details die de kleurstelling van de Diavel V4 RS kenmerken, maken hem onvergetelijk. Het RS-logo, ontworpen door het Centro Stile, verschijnt op de kleurstelling, op de handsfree-ontstekingssleutel, in de dashboardgrafieken en op de afdekking van de achterste cilinderkop, waar ook het serienummer van de motorfiets is aangebracht. En de ervaring van het rijden met deze unieke motorfiets wordt nog specialer dankzij de speciale dashboardanimatie bij het inschakelen.
Het design van de Diavel V4 RS is volledig nieuw. Elk element – van de luchtinlaten tot het eendelige zitgedeelte, tot de spatborden en de tankcovers, allemaal vervaardigd uit carbonvezel – draagt bij aan een nog uitgesprokener en sportiever uiterlijk, terwijl het gewicht met 3 kg wordt verminderd zonder het onmiskenbare Diavel-DNA aan te tasten.
Multistrada V4 RS: circuitprestaties, Multistrada-ziel De eerste Multistrada V4 RS werd in 2023 geboren met de missie om de sportiefste, meest geavanceerde en meest onderscheidende Multistrada ooit te worden. Een missie die is geslaagd dankzij de Desmosedici Stradale-motor, een chassis dat rijder en passagier een perfecte mix van sportiviteit en comfort biedt, en een elektronisch pakket van de nieuwste generatie. Deze formule, gewaardeerd en beloond door de meest sportieve Multistrada-rijders, leidde tot het succes van de V4 RS en inspireerde Ducati om nu het volledige RS-gamma te creëren.
Met zijn 180 pk sterke V4-motor, voorzien van desmodromische klepbediening met droge koppeling en een Akrapovič-demper, de Öhlins Smart EC 2.0-vering en de geheel nieuwe, speciaal ontwikkelde gesmede wielen, biedt de Multistrada V4 RS onmiskenbare prestaties en rijbeleving, terwijl het evenwicht behouden blijft dat de Multistrada-familie altijd heeft gekenmerkt.
Op de nieuwe Multistrada V4 RS is elk onderdeel, elk detail gekozen met maar één doel: de sportiefste en meest opwindende toermotor ooit te creëren. Het elektronisch pakket is geüpdatet met het Ducati Vehicle Observer-algoritme, afgeleid van de MotoGP-ervaring, dat de aanwezigheid van 70 sensoren simuleert voor nog nauwkeurigere en veiligere elektronische controles. Het chassis, met een event-based Öhlins-voorvork en -schokdemper, is nog effectiever dankzij nieuwe veringsstrategieën, een grotere achterste remschijf van 280 mm en een remsysteem met ABS Cornering. Het ultralichte titanium subframe, uniek in de wereld, is nu berekend op het dragen van een topkoffer.
De nieuwe Ducati Multistrada V4 RS combineert de onmiskenbare, elegante en dynamische Multistrada-lijn met de nieuwe RS-kleurstelling. Diverse onderdelen in carbonvezel – zoals het voorspatbord, de handkappen, de hitteschilden en de frontbeak – samen met gesmede wielen, een lichte lithium-ionbatterij en een technopolymeer achterkuip (speciaal voor dit model ontworpen) die op het titanium subframe is gemonteerd, dragen bij aan een gewichtsbesparing van 2 kg ten opzichte van de Multistrada Pikes Peak.
De Ducati Multistrada V4 RS wordt geproduceerd in een genummerde reeks. De opeenvolgende nummering wordt weergegeven op een zwart geanodiseerde aluminium plaat die is bevestigd aan de bovenste kroonplaat en voorzien is van de Italiaanse vlag. Ook hier begroet het dashboard de rijder bij het inschakelen met een speciale animatie.
Zoals voor alle modellen van de Multistrada-familie biedt Ducati voor de Multistrada V4 RS de exclusieve "4Ever Multistrada"-garantie, geldig gedurende vier jaar met onbeperkt aantal kilometers, gegarandeerd door het volledige Europese dealernetwerk van de fabrikant in Bologna.
Beschikbaarheid van het RS-gamma In Europa beginnen de leveringen van de Multistrada V4 RS in november 2025, terwijl de Diavel V4 RS in december bij de dealers arriveert. De Verenigde Staten volgen een maand later en de distributie in de rest van de wereld wordt in de daaropvolgende maanden afgerond.
Een video van de twee motorfietsen, met de twee officiële rijders van het Ducati Lenovo MotoGP-team, is beschikbaar op het Ducati YouTube-kanaal.
Diavel V4 RS
- Kleuren
- Speciale “RS”-kleurstelling
- Belangrijkste standaarduitrusting
- 1.103 cc Ducati Desmosedici Stradale-motor met klepspelingcontrole om de 30.000 km*
- Hoogdoorlaatbare Sprintfilter P08-luchtfilter
- Titanium uitlaat eindkap
- Droge koppeling
- Ducati Quick Shift (DQS) 2.0
- Maximaal vermogen van 182 pk (133,8 kW) bij 11.750 t/min
- Maximaal koppel van 120 Nm (12,2 kgm, 89 lb-ft) bij 9.500 t/min
- Aluminium monocoque frame en aluminium enkelzijdige swingarm
- Specifiek eenpersoons zadel, luchtinlaten en achterkuip, met tweepersoons kit standaard meegeleverd
- Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
- Carbonvezel details
- Volledig instelbare Öhlins NIX30-voorvork met 48 mm poten
- Volledig instelbare Öhlins STX46-schokdemper
- 17-inch gesmede aluminium wielen met Pirelli Diablo Rosso IV-banden, 120/70 ZR17 voor en 240/45 ZR17 achter
- Bosch-Brembo ABS 10.3ME Cornering-remsysteem
- 330 mm voorremmen met Brembo Stylema 4-zuiger radiale remklauwen
- Volledige LED-koplamp met DRL en Ducati Cornering Lights (DCL)
- 5-inch TFT-dashboard met kleurenscherm en speciale grafieken en weergave*
- Specifieke handsfree-sleutel met lasergegraveerd “RS”-logo
- 3 Power Modes (High, Medium, Low)
- 4 Riding Modes (Race, Sport, Touring, Wet)
- Ducati Wheelie Control (DWC)
- Ducati Traction Control (DTC)
- Lithium-ionbatterij
- Handsfree start
- Turn-by-turn navigatie
- USB-poort
Multistrada V4 RS
- Kleuren
- Speciale “RS”-kleurstelling
- Belangrijkste standaarduitrusting
- 1.103 cc Ducati Desmosedici Stradale-motor met klepspelingcontrole om de 30.000 km*
- Droge koppeling
- Aluminium monocoque frame en aluminium enkelzijdige swingarm
- Titanium achterframe*
- Carbonvezel details*
- Semi-actieve Öhlins Smart EC 2.0 event-based elektronische vering met verbeterde strategieën
- Nieuwe 17-inch Marchesini gesmede aluminium wielen met Pirelli Diablo Rosso IV-banden, 120/70 ZR17 voor en 190/55 ZR17 achter
- Bosch-Brembo 10.3ME ABS Cornering-remsysteem met Front-to-Rear-strategie
- 330 mm voorremmen met Brembo Stylema 4-zuiger radiale remklauwen
- Volledige LED-koplamp met DRL en nieuwe Ducati Cornering Lights (DCL)
- 6,5-inch TFT-dashboard met kleurenscherm en speciale grafieken en weergave*
- Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
- Ducati Vehicle Observer (DVO)
- 4 Power Modes (Full, High, Medium, Low)
- 5 Riding Modes (Race, Sport, Touring, Urban, Wet)
- Voor- en achterradartechnologie (Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection)
- Ducati Wheelie Control (DWC) DVO
- Ducati Traction Control (DTC)
- Engine Brake Control (EBC)
- Handsfree start
- Ducati Connect met telefoon-, muziek- en navigatie-apps
- Ducati Quick Shift (DQS) 2.0
- Vehicle Hold Control (VHC)
- Ducati Brake Light (DBL) EVO
*Uniek voor de RS-versie.
|