Nieuwe XDiavel V4: de Sport Cruiser volgens Ducati

  • De onmiskenbare stijl van de Sport Cruiser gemaakt in Borgo Panigale wordt versterkt door de visuele kracht en unieke persoonlijkheid van het V4 Granturismo motorblok met contraroterende as, unieke details en Ducati's geavanceerde elektronische technologie.
  • De XDiavel V4 is volledig opnieuw ontworpen, met een comfortabele en ontspannen zithouding, comfortabelere zadels voor rijder en passagier plus accessoires die perfect zijn voor middellange toertochten.
  • Twee specifieke en exclusieve kleurstellingen, Burning Red en Black Lava, maken de nieuwe XDiavel V4 uniek en direct herkenbaar.

Borgo Panigale, 13 februari 2025 – In de laatste aflevering van de Ducati World Première 2025 staat de nieuwe XDiavel V4 centraal, de Sport Cruiser gemaakt in Borgo Panigale. Een unieke motorfiets, waarvan de ziel nu de prestaties van het van de MotoGP afkomstige V4 motorblok combineert met een cruiser rijpositie en de sensuele schoonheid die alle Ducati's kenmerkt. Een nog gespierdere, verfijnde en high-performance herinterpretatie van de concepten die de eerste XDiavel 1260 introduceerde in deze categorie.

Een motorfiets voor wie iets anders wil dan de rest en graag opvalt. Van liefhebbers die op zoek zijn naar een motor met een geweldige stijl tot liefhebbers van de charme van een cruiser die tegelijkertijd gefascineerd zijn door de prestaties die de XDiavel altijd hebben gekenmerkt.

Zijn lijnen zijn gespierd en tegelijkertijd elegant. De lage en ontspannen zithouding biedt de rijder nog steeds veel controle. Zijn persoonlijkheid trekt de aandacht. De XDiavel V4 is een motor die in staat is om op lage snelheid over de boulevards van de stad te glijden met dezelfde natuurlijkheid waarmee hij danst tussen de bochten op de heuvels.

De XDiavel V4 is verrassend. Zijn 1.158 cc V4 Granturismo krachtbron geeft hem benchmarkprestaties voor deze categorie. Met 168 pk vermogen en 126 Nm koppel combineert hij lineariteit bij lage toerentallen met een krachtig koppel over het hele toerenbereik. De tegengesteld draaiende krukas, gecombineerd met één van de laagste gewichten in de categorie (229 kg in rijklare toestand zonder brandstof) geven de XDiavel V4 een weggedrag dat een referentie is in het segment.

Onmiskenbare lijn
De XDiavel V4 is een motorfiets van contrasten, en dat is op het eerste gezicht te zien. De lage en slanke sportcruiserlijn, versterkt door het licht dat op de zachte oppervlakken valt, vormt een opwindend contrast met het beeld van kracht en technologie dat door het mechaniek wordt overgebracht. Gedurfde vormen, geïnspireerd door supercars, waarvan het buitengewone esthetische en technische karakter wordt onderstreept door de trots zichtbare uitlaat met vier uitlaatopeningen. Naar wens van de rijder kan de XDiavel V4 een cruiser zijn waarop men kan genieten van de zonsondergang vanaf een kustweg of een dragster die klaar staat om te sprinten bij groen licht.

De gespierde brandstoftank springt in het oog met de nieuwe en iriserende kleuren Black Lava en Burning Red, speciaal gecreëerd voor de XDiavel V4, die vloeiende en elegante reflecties produceren wanneer ze door het licht worden geraakt. De signatuur van de lichtclusters voor en achter en de dynamische richtingaanwijzers* die in de zijpanelen zijn geïntegreerd, natuurlijk met volledige led-verlichting, dragen onmiskenbaar bij aan het karakteriseren van het uiterlijk van de XDiavel V4. De DRL* aan de voorzijde, met zijn dubbele C-profiel, trekt de aandacht door een spel van contrasten met de interne textuur van de koplamp. Samen met het achterlichtcluster, dat onder de achterkuip is geplaatst, begroet het de rijder met het Welcome Effect wanneer het instrumentenpaneel wordt ingeschakeld, waardoor de verfijning en de aandacht voor elk detail van de XDiavel wordt benadrukt.
De enkelzijdige aluminium achterbrug laat de ruimte om het diepliggende maar optisch zeer lichte achterwiel te bewonderen, waarop de imposante 240/45 band is gemonteerd. De vijf stervormige spaken van de velgen, met bewerkte oppervlakken, versterken de verwijzing naar Amerikaanse Muscle Cars.

De rijder, die kan genieten van het comfort van een laag zadel (770 mm vanaf de grond) en een stuur dat naar achteren is geplaatst en lager is dan bij de XDiavel 1260 om het gebruik vooral bij het manoeuvreren te vergemakkelijken, heeft in elke situatie volledige controle over de motorfiets. Het comfort is aanzienlijk verbeterd, dankzij de achtervering met een grotere veerweg van 25 mm vergeleken met de XDiavel 1260 en vooral dankzij een breed, goed geprofileerd en dikker zadel. De passagier kan ook rekenen op een ruimer (+30% in breedte, +50% in lengte) en comfortabeler (+25 mm dik) zadel, en op een standaard meegeleverde handgreep achter.

Liefhebbers die de voorkeur geven aan een rijpositie waarmee ze de dynamische kwaliteiten van de XDiavel V4 nog beter kunnen benutten, kunnen de voetsteunen naar een meer naar achteren geplaatste positie verplaatsen dankzij de speciale kit die wordt aangeboden door de Ducati catalogus. Bovendien kan de XDiavel V4, indien uitgerust met de als accessoire verkrijgbare achterkuip, ook een eenzitter worden.

Van MotoGP afgeleid V4 motorblok
De XDiavel is uitgerust met het 1.158 cc V4 Granturismo blok, een technische oplossing die de prestaties, de dynamiek en het rijplezier verbetert. Dit is ook te danken aan de geavanceerde technologie van de contraroterende krukas die, net als op de Ducati MotoGP motorfiets, het gyroscopische effect vermindert, waardoor de wendbaarheid toeneemt. De motor is een centraal element in het design van de motorfiets, mede dankzij de glanzend zwarte afwerking, uniek onder de Ducati V4 motorfietsen.

Krachtig (168 pk), rijk aan koppel bij alle snelheden (met een piekwaarde van 126 Nm bij 7.500 tpm) maar ook extreem licht en compact, de V4 Granturismo (die is afgeleid van de Desmosedici Stradale van de Panigale V4 en Streetfighter V4) is tegelijkertijd vloeiend, regelmatig en bruikbaar, zelfs bij de laagste snelheden. Hij wordt ook gekenmerkt door lage gebruikskosten, met de belangrijkste onderhoudsinterventies gepland met een interval van 60.000 km (een recordwaarde) en efficiënt op het gebied van brandstofverbruik en emissies dankzij het uitgebreide deactiveringssysteem. Deze functie schakelt de achterste cilinderbank uit, niet alleen wanneer het voertuig stilstaat, maar ook tijdens het rijden bij lage toerentallen in omstandigheden met verminderde motorbelasting.

De Twin Pulse ontstekingsvolgorde, samen met het speciale uitlaatsysteem dat met veel aandacht voor “geluidskwaliteit” werd ontwikkeld, karakteriseren onmiskenbaar het timbre van de V4 Granturismo van de XDiavel V4. Het uitgebreide deactiveringssysteem van de achterste cilinders, waardoor het motorblok als tweecilinder of als viercilinder kan werken met een onmerkbare overgang dankzij zijn geleidelijkheid, genereert een variatie in de toon van het uitlaatgeluid bij het overschakelen van de ene modus naar de andere. Een dieper geluid, met lagere frequenties, kenmerkt de V4 Granturismo wanneer alleen de twee voorste cilinders actief zijn, terwijl de frequenties hoger worden wanneer alle vier de cilinders in werking zijn.

Chassis
De opwindende prestaties van het V4 Granturismo motorblok worden gecombineerd met een onverwachte wendbaarheid en dynamiek voor een motor van dit type, wat zich vertaalt in rijplezier en veiligheid in elke situatie. De XDiavel V4 heeft een leeggewicht van 229 kg, een besparing van 6 kg ten opzichte van de XDiavel 1260 S, dankzij de lichtheid van de V4 Granturismo en gerichte ingrepen op veel elementen van de motor. Dit alles wordt gecombineerd met de verfijning van de onderdelen. De motorfiets is uitgerust met een omgekeerde vork met 50 mm veerpoten en een schokdemper met cantilever-opstelling, beide volledig instelbaar.
Het resultaat is een motor die met groot gemak en veiligheid adembenemende acceleraties en vertragingen kan produceren. Dankzij het vermogen van de 168 pk sterke V4 Granturismo, in combinatie met de 240/45 achterband en de specifieke overbrengingsverhoudingen, kan de motor in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren, met een werkelijk indrukwekkende stuwkracht.

Het remsysteem, met 330 mm remschijven en Brembo Stylema® remklauwen, staat garant voor recordprestaties, met piekvertragingswaarden van 11,5 m/s2. Een waarde die over het algemeen kenmerkend is voor racemotoren en die alleen haalbaar is dankzij een zeer verfijnde kalibratie van het ABS-systeem, wat de veiligheid onder alle omstandigheden ten goede komt.

Elektronica
De rijder kan de prestaties van de XDiavel V4 volledig en veilig benutten dankzij een compleet en effectief elektronicapakket. De XDiavel V4 biedt drie vermogensstanden en vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en Wet, waarmee de rijder de motortoevoer en de interventie van de rijhulpsystemen - Ducati Traction Control in Cornering versie, Ducati Wheelie Control en ABS Cornering - kan aanpassen aan de situatie en aan zijn voorkeuren van dat moment.

Cruise Control maakt het rijden op snelwegen meer ontspannen, terwijl Ducati Quick Shift up/down, afgeleid van die van de nieuwe Panigale V4, het gebruik van de versnellingsbak in het algemeen minder vermoeiend en effectiever maakt bij sportief rijden. Launch Control, tot slot, garandeert een flitsende start wanneer men optimaal gebruik wil maken van de acceleratieprestaties van de XDiavel V4.

De rijder kan alle elektronische systemen bedienen via de verlichte bedieningselementen op het stuur en het nieuwe 6,9” TFT-kleurendashboard met een beeldverhouding van 8:3, voor het eerst geïntroduceerd op de Panigale V4. Het dashboard biedt ook Bluetooth connectiviteit om de smartphone te koppelen voor telefoongesprekken, muziek of om het Turn-by-turn navigatiesysteem (verkrijgbaar als accessoire) te gebruiken via de Ducati Link App. Het beschermende glas maakt gebruik van Optical Bonding technologie voor optimale leesbaarheid op een zwarte achtergrond, zelfs overdag.

Accessoires
Liefhebbers die de tourmogelijkheden van hun XDiavel V4 willen uitbreiden, vinden vele opties in de Ducati Performance catalogus, te beginnen met de semi-stijve 48 liter zijkoffers waar de motorfiets al geschikt voor is, koffers voorzien van in carrosseriekleur gespoten deksels. Deze moeten samen met de rugleuning van de passagier worden gemonteerd, met extra koplamp en geïntegreerde handgrepen aan de zijkanten, zodat de motor ook met z'n tweeën comfortabel kan worden bereden. Het comfort kan nog verder worden verbeterd met het accessoire plexiglas, dat wordt aangeboden in de meer beschermende Touring versie of in de agressievere Sport versie.

Langere rijders kunnen de ergonomie van de XDiavel V4 verbeteren door te kiezen voor het Comfortzadel, dat wordt gekenmerkt door een grotere schuimdikte (+15 mm) en een andere vorm van het achterste gedeelte. Het Comfortzadel is niet alleen comfortabeler voor grotere lichaamslengtes, maar is ook voorzien van een premium bekleding. Voor degenen die het lage rijgedrag van de XDiavel willen accentueren, biedt de accessoirecatalogus bovendien een 15 mm verlaagd zadel.

De sportievere kant van de XDiavel V4 wordt aan de andere kant versterkt door de gehomologeerde uitlaatdemper, met kap en vier titanium eindkappen, en door de eenpersoons achterkuip die op de plaats van de passagiersstoel kan worden gemonteerd. Aan dit alles kunnen onderdelen worden toegevoegd die zijn vervaardigd uit massief carbon, gesmede velgen en remklauwen in rood of zwart om de nieuwe XDiavel V4 verder te personaliseren.

Kleuren en beschikbaarheid
Voor het eerst is de XDiavel V4 verkrijgbaar in twee kleuren, Burning Red en Black Lava, beide metallic, die hem nog unieker maken en waarvan de namen, die doen denken aan vuur, de emoties onderstrepen die deze motorfiets oproept. Voor het eerst wordt de XDiavel aangeboden in het rood, maar een ander rood dan het iconische Ducati Red en het schitterende Racing Red. Black Lava, aan de andere kant, verrijkt het klassieke glanzende zwart dat typerend is voor de cruiserwereld met warme tinten die de unieke, complexe en verfijnde persoonlijkheid van de XDiavel V4 weerspiegelen. De XDiavel V4 staat in mei 2025 bij de dealers.

De prijs in België bedraagt €29.990 voor de uitvoering in Burning Red en €30.290 voor Black Lava, in Nederland kost Burning Red €34.990 en Black Lava €35.390.

XDiavel V4

• Kleurstellingen

·         Burning Red, Black Lava


• Belangrijkste standaardkenmerken

  • V4 Granturismo motorblok van 1.158 cc
  • 168 pk (124 kW) bij 10.750 tpm, 126 Nm (12,8 kgm) bij 7.500 tpm
  • Klepspelingcontrole elke 60.000 km
  • Aluminium monocoque frame
  • 20 liter stalen tank
  • Volledige LED koplamp met DRL en “Welcome Effect” bij het inschakelen
  • Volledige LED achterlichtencluster onder het achterstuk met “Welcome Effect” bij het inschakelen
  • Geïntegreerde dynamische richtingaanwijzers*
  • Coming Home functie
  • 50 mm volledig verstelbare voorvork
  • Volledig verstelbare monoshock
  • Enkelzijdige achterbrug van aluminium
  • Remsysteem met dubbele 330 mm remschijf en Brembo Stylema® monobloc remklauwen vooraan
  • 240/45 Diablo Rosso III achterband
  • Kettingaandrijving
  • Gegoten aluminium velgen met machinaal bewerkte spaken
  • 6,9” TFT dashboard en 8:3 beeldverhouding met Bluetooth integratie, Ducati Link App
  • Optioneel geïntegreerd Turn-by-turn navigatiesysteem
  • 3 Powermodi, 4 Rijmodi (Sport, Touring, Urban, Wet)
  • Aanpasbare zithouding met twee posities van de voetsteunen voor de bestuurder
  • Handgreep voor passagier meegeleverd
  • Elektronicapakket van de nieuwste generatie met 6-assige inertiemeeteenheid (6D IMU): ABS Cornering; Ducati Traction Control (DTC); Ducati Wheelie Control (DWC); Ducati Power Launch (DPL); Ducati Quick Shift up/down (DQS), Cruise Control.+

(*) overal waar gehomologeerd