Nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally: ontworpen voor onbeperkte ontdekkingsreizen

Nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally: ontworpen voor onbeperkte ontdekkingsreizen

De Multistrada V4 Rally is de ideale metgezel voor reizigers die lange afstanden afleggen, dankzij zijn brandstoftank van 30 liter, Adaptieve DSS EVO vering met langere veerweg, groot comfort voor berijder en passagier, en het vermogen om elk terrein aan te kunnen.

Nog veelzijdiger, veiliger en prettiger om mee te rijden: automatisch verlagingssysteem, verhoogd swingarm-draaipunt, extra grote achterremschijf en geavanceerde elektronica.

170 pk Granturismo V4 motorblok met tegengesteld draaiende krukas en een bijzonder lineaire koppelcurve voor een soepele, progressieve respons over het hele toerentalbereik.

Maximale gemoedsrust tijdens het reizen dankzij uitstekende betrouwbaarheid, met onderhoudsintervallen voor kleppen om de 60.000 km, 4 jaar garantie en de 4EVER Ducati- en Roadside Assistance programma's, ondersteund door een netwerk van meer dan 800 officiële Ducati dealers in 90 landen wereldwijd.

Borgo Panigale, Bologna, 7 oktober 2025 – Met de nieuwste aflevering van de Ducati World Première 2026 presenteert de fabrikant uit Borgo Panigale de nieuwe Multistrada V4 Rally, die in zijn 2026 uitvoering nog meer wereldomvattend wordt. Deze nieuwe Rally is het resultaat van jarenlange ontwikkeling van de Multistrada V4 range, het model waarmee Ducati als eerste een MotoGP afgeleid motorblok met een tegengesteld draaiende krukas in dit segment introduceerde, samen met radarsystemen zoals Adaptieve Cruise Control en Blind Spot Detection.

De V4 Rally is de Multistrada voor liefhebbers van lange reizen. Een motorfiets die sinds zijn lancering in 2023 heeft bewezen een onstuitbare avontuurlijke metgezel te zijn, in staat om onontdekte plekken te veroveren en deze in maximaal comfort te bereiken. De motorfiets om de wereld te ontdekken zonder ergens voor te stoppen, alleen of met een partner.

De nieuwe kleurstellingen, Jade Green met gouden velgen en Ducati Red met een geborstelde brandstoftank, maken de nieuwe Multistrada V4 Rally direct herkenbaar. Een opvallende look die de technische kenmerken nog meer benadrukt: grand touring comfort, een groot bereik dankzij een brandstoftank van 30 liter en offroad capaciteiten dankzij de vering met langere veerweg, versterkte beschermplaten voor het motorblok en spaakvelgen. Deze kenmerken worden aangevuld met een nieuw chassis en elektronische oplossingen die de veelzijdigheid, veiligheid en prestaties verbeteren.

Het Forward Collision Warning systeem anticipeert op mogelijke frontale botsingen, het nieuwe Automatic Lowering Device verlaagt de motorfiets voor een gemakkelijker contact met de grond, en de geavanceerde strategieën voor het ABS Electronic Combined Braking System en de semi-actieve Adaptieve Ducati Skyhook Suspension EVO zijn nu nog effectiever in het beheersen van elke situatie en rijstijl.

Het resultaat is een motorfiets die zich perfect thuis voelt op de meest uitdagende bergpassen, onverharde wegen of snelle, vloeiende snelwegen over de hele wereld. De ideale metgezel voor wie verder wil gaan in zijn ontdekkingsreizen met maximaal comfort en veiligheid, zonder in te boeten aan het typische Ducati rijplezier. Net als de hele Multistrada V4 range biedt de Rally uitstekende prestaties (170 pk), grote betrouwbaarheid en lage gebruikskosten, met onderhoudsintervallen om de 60.000 km en een olieservice om de 15.000 km of 24 maanden.

Bovendien is de V4 Rally, net als alle Multistrada ‘s, ontworpen om Ducatisti in staat te stellen zonder grenzen te reizen, maar met volledige gemoedsrust dankzij de 4EVER Ducati- en Roadside Assistance programma's. Het eerste biedt een garantie van 4 jaar zonder kilometerbeperking. Het Roadside Assistance programma voegt pechhulp, vervoer voor berijder en passagier, een vervangend voertuig en accommodatie in een viersterrenhotel toe aan de standaardgarantie in geval van problemen tijdens de dekkingsperiode. Dit alles met de gemoedsrust die wordt geboden door een netwerk van meer dan 800 officiële Ducati dealers in meer dan 90 landen wereldwijd.

 

Thuis op elke weg

De Multistrada V4 Rally doet zijn naam eer aan en is een motorfiets die nog beter geschikt is voor alle soorten wegen. Bij het 2026 V4 Rally model wordt de semi-actieve vering met lange veerweg (200 mm) aangestuurd door een geavanceerde Adaptieve Skyhook DSS (Ducati Semiactive Suspension) EVO strategie met nieuwe functies die het comfort en de effectiviteit nog verder verhogen.

De Multistrada V4 Rally bevestigt en verbetert de automatische functies voor het beheer van de veervoorspanning, die zorgen voor een constante afstelling, ongeacht of de berijder alleen, met een passagier en/of bagage rijdt, waardoor de juiste gewichtsverdeling behouden blijft. De berijder kan nu zelfs tijdens het rijden de respons van de vering wijzigen, ongeacht de geselecteerde rijmodus, voor meer comfort tijdens een ontspannen rit of meer ondersteuning en feedback bij het nemen van bochten op een bergweg. Op de nieuwe Multistrada V4 Rally kan het Adaptieve DSS EVO systeem de kenmerken van de af te leggen route en de rijstijl van de berijder op elk moment begrijpen en de hydraulische kalibratie van de vering aanpassen om de beste controle en het beste comfort te garanderen op basis van de situatie.

Met de introductie van het DVO algoritme (Ducati Vehicle Observer) beschikt de Multistrada V4 Rally ook over elektronische bedieningselementen die met grotere precisie kunnen werken. Deze functie schat de positie van de motorfiets in de ruimte en zijn totale massa nauwkeuriger in, door de input van 70 sensoren te simuleren ter aanvulling van de gegevens die door het inertiële platform worden geleverd. De Ducati Vehicle Observer, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, verfijnt de ABS Cornering- en Ducati Wheelie Control (DWC) strategieën.

Bovendien moduleert het elektronische gecombineerde remsysteem, dat kan worden uitgeschakeld en dankzij de DVO verbeterde strategieën en functionaliteit biedt, de werking van de voor- en achterrem om altijd ideale prestaties te garanderen, nu ook op basis van de belasting. Naast de front-to-rear strategie, die de achterrem regelt, zelfs wanneer alleen de voorremhendel wordt bediend, beschikt de 2026 Multistrada V4 Rally nu ook over een rear-to-front strategie, die ook de voorrem activeert wanneer alleen de achterremhendel wordt bediend. Deze strategie, geïntroduceerd op de 2025 Multistrada V4, is geoptimaliseerd voor het Rally chassis en verfijnd in zijn werking, waardoor de hellingshoek van de motorfiets tijdens het remmen wordt verminderd en het comfort wordt verbeterd, vooral bij het rijden met een passagier.

 

Veiligheid en technologie

Op de Multistrada V4 Rally 2026 wordt de radarsuite die met het eerste V4 model van 2021 werd geïntroduceerd, aangevuld met de Forward Collision Warning (FCW) functie, die de rijder waarschuwt voor mogelijke botsingen met een voorligger door middel van een pop-up op het dashboard.

De Multistrada V4 Rally 2026 biedt de rijder ook een beter zicht tijdens het rijden in het donker, dankzij Ducati Cornering Lights en een effectievere koplamp die de schaduw voor het voorwiel vermindert. Bovendien zorgt de nieuwe Coming Home functie ervoor dat het dimlicht enkele seconden blijft branden nadat het contact is uitgeschakeld, waardoor het gemakkelijker wordt om de garagedeur te openen wanneer u in het donker thuiskomt. Het Ducati remlicht, dat bij een sterke vertraging een hoogfrequente flits van het achterremlicht activeert, verbetert de zichtbaarheid van de motor voor de achterliggers. Ten slotte verbetert de optie om het accessoire achter mistlicht te monteren de veiligheid op dagen met slecht zicht.

De nieuwe Multistrada V4 Rally is gemakkelijker te hanteren bij het manoeuvreren vanuit stilstand en bij lage snelheden, dankzij de introductie van het Automatic Lowering Device, dat nu is uitgerust met een gedifferentieerde strategie voor rijden op de weg en offroad. De motorfiets ‘zakt’ snel en automatisch wanneer de snelheid onder de 10 km/u komt. Wanneer de rijder accelereert en de snelheid op de weg boven de 50 km/u of offroad boven de 20 km/u komt, keert de motorfiets automatisch terug naar zijn normale rijhoogte. Het systeem werkt automatisch, maar kan door de rijder worden uitgeschakeld.

De gebruikersinterface van het 6,5-inch TFT kleurendisplay is vernieuwd en biedt een efficiëntere en veelzijdigere veringregeling. Het systeem behoudt uiteraard de kaartnavigatiefunctie dankzij de Ducati Connect app, die ook het gebruik van de telefoon ondersteunt voor het beantwoorden van oproepen of het luisteren naar muziek, met behulp van een helm die is uitgerust met een intercomsysteem. De interface voor het selecteren van het verwarmingsniveau voor de handvatten en de optionele zitting is nieuw en intuïtiever.

 

Comfortabel voor bestuurder en passagier

De Multistrada V4 Rally is de ideale motorfiets voor ritten met twee personen en is ontworpen om het comfort van de rijder en zijn reisgenoot te maximaliseren. In vergelijking met de Multistrada V4 biedt het windscherm, dat 40 mm breder en 20 mm hoger is, meer bescherming. De positie van de bagagebevestigingen is zo ontworpen dat de passagier voldoende beenruimte heeft en dankzij de gegoten steun ook meer ondersteuning en een gevoel van robuustheid geniet van de topkoffer. Bovendien kan de Multistrada V4 Rally dankzij de beschikbaarheid van verschillende zithoogtes voor zowel de rijder als de passagier en een verlaagde veringkit worden aangepast aan elke configuratie voor twee personen.

Om het laden en lossen van de zijkoffers te vergemakkelijken en het onderhoud te vereenvoudigen, is de middenbok, die nu is ontworpen om het optillen van de motorfiets nog gemakkelijker te maken, standaard. Om het comfort verder te verbeteren, zijn verwarmde handgrepen nu ook standaard en instelbaar op vijf temperatuurniveaus.

 

Motorblok en chassis

Het 1.158 cc V4 Granturismo motorblok levert 170 pk (125 kW) vermogen bij 10.750 tpm en 121 Nm bij 8.750 tpm, met een bijzonder lineaire koppelcurve voor een soepele en progressieve respons over het hele toerentalbereik. De prestaties van dit blok, in combinatie met een totaalgewicht van slechts 66,7 kg, bevestigen de positie van de V4 Granturismo als referentiepunt in zijn categorie op het gebied van vermogen en lichtheid. Deze cijfers worden gecombineerd met verfijnde technische oplossingen, zoals de tegengesteld draaiende krukas, afgeleid van de ervaring van Ducati Corse in de MotoGP, die “tegen” de gyroscopische massatraagheid van de wielen werkt, evenals de koppelcurves die zijn afgestemd op elke afzonderlijke versnelling om een soepele vermogensafgifte bij lage toerentallen, een robuust koppel bij gemiddelde toerentallen en vermogen bij hoge toerentallen te combineren. Bovendien is de V4 Granturismo uitgerust met een uitgebreide strategie voor het uitschakelen van de achterste cilinders, waardoor de achterste cilinderbank bij stilstand en bij lage toerentallen uitgeschakeld blijft, wat het brandstofverbruik en de uitstoot ten goede komt.

Op de Multistrada V4 Rally wordt het motorblok ondersteund door de nieuwe Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. Dit systeem maakt gebruik van een strategie die uitsluitend is gebaseerd op de hoekpositiesensor van de schakeltrommel, waardoor een schakelstang zonder microschakelaar mogelijk is, wat de rijder een directer gevoel geeft met een kortere slag.

Wat het chassis betreft, behoudt de Multistrada V4 Rally zijn lichtgewicht en compacte aluminium monocoque frame, met een dubbelzijdige, gegoten aluminium achterbrug die op een verplaatste, hoger gemonteerde draaipunt is gemonteerd, waardoor het anti-squat effect van de ophanging wordt vergroot voor een nauwkeurigere en effectievere handling, zelfs onder volledige belasting. Voor hetzelfde doel is het remsysteem geüpgraded met een grotere remschijf van 280 mm aan de achterzijde.

De Multistrada V4 Rally wordt uitsluitend aangeboden met lichtgewicht, tubeless spaakvelgen die bijdragen aan de verbetering van de dynamische prestaties van de motorfiets. Ze zijn standaard uitgerust met een TPMS sensor die de bandenspanning op het dashboard weergeeft.

 

Beschikbare uitvoeringen

De nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen: Radar, met adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en botsingswaarschuwing; Adventure Travel & Radar, met aluminium zijkoffers en verwarmde zitplaatsen voor bestuurder en passagier; en de Full Adventure uitvoering, die dit pakket compleet maakt met een gehomologeerde Akrapovič uitlaatdemper en een carbon voorspatbord.

 

Accessoires en kleding

Naast een toonaangevend standaardpakket beschikt de Multistrada V4 Rally ook over een breed scala aan accessoires. Naast verschillende zadels die voldoen aan de ergonomische behoeften van de rijder en passagier, zijn er verschillende windschermen beschikbaar, evenals bagagemogelijkheden, ontworpen voor zowel de brandstoftank als het bagagerek zoals een topkoffer of zachte tas voor diegenen die de allround toercapaciteiten van de Multistrada V4 Rally nog verder willen verbeteren.

De aluminium koffers, verkrijgbaar als accessoire en standaard op de Adventure Travel & Radar- en Full Adventure uitvoering, zijn nu voorzien van een nieuw slot waarmee de koffers zonder sleutel kunnen worden geopend en gesloten, zelfs wanneer ze van de motorfiets zijn verwijderd, waardoor hun bruikbaarheid en veelzijdigheid worden verbeterd.

Ducati heeft ook speciaal enkele kledingstukken ontworpen om optimaal te kunnen genieten van de touring capaciteiten van de Multistrada V4 Rally. De Tour Summer outfit heeft bijvoorbeeld grote ventilatiezones, afneembare mouwen en drie onafhankelijke lagen, waaronder een thermische voering en een waterdicht membraan, voor comfort in alle weersomstandigheden. Of de Strada C5 outfit, gemaakt van een comfortabele, duurzame stretchstof met modulaire thermische bescherming, dankzij het afneembare Gore-Tex® binnen membraan en een binnen jack van dons dat men ook afzonderlijk kan gebruiken wanneer de motorfiets geparkeerd staat.

 

Beschikbaarheid en prijzen

De leveringen van de Multistrada V4 Rally 2026 gaan in november 2025 van start in Europa.

De Ducati Multistrada V4 Rally 2026 is verkrijgbaar in twee kleurstellingen: Ducati Red/Brushed Aluminium met zwarte spaakvelgen en Jade Green/Brushed Aluminium met gouden spaakvelgen, beide met een brandstoftank van geborsteld aluminium. De prijzen zijn hieronder te vinden:

Nederland:

Radar – Ducati Red €33.790

Radar – Jade Green €34.290

Travel Adventure – Ducati Red €36.490

Travel Adventure – Jade Green €36.990

Full Adventure – Ducati Red €38.140

Full Adventure – Jade Green €38.640

Multistrada V4 Rally

 

Kleurstellingen

Ducati Red/Brushed Aluminium met zwarte velgen

Jade Green/Brushed Aluminium met gouden velgen

Belangrijkste standaarduitrusting

1.158 cc Ducati V4 Granturismo motorblok met klepspelingcontrole om de 60.000 km en uitgebreide uitschakeling van de achterste cilinder.

Aluminium monocoque frame, stalen buizen subframe en aluminium dubbelzijdige achterbrug.

Semi-actieve Marzocchi Ducati Skyhook Suspension (DSS) elektronische vering met automatische niveauregeling, automatische verlagingsfunctie en Easy Lift-functies. 200 mm veerweg voor en achter.

Nieuwe vering modus met geavanceerde Adaptieve DSS EVO strategieën.

120/70-19“ en 170/60-17” spaakvelgen met Pirelli SCORPION™ Trail II banden.

Bosch-Brembo ABS 10.3ME Bochtenremsysteem met nieuwe strategieën van achter naar voren.

Voorremschijven met een diameter van 330 mm met Brembo Stylema® 4-zuiger radiale remklauwen

Grotere achterremschijf van 280 mm

Meer bescherming aan de voorkant, met een windscherm dat 20 mm hoger en 40 mm breder is. Deflectoren met aangepaste lijnen voor betere bescherming van de rijder en passagier

Bredere, meer uitgesproken geprofileerde, nauwkeurig gegoten stalen voetsteunen voor offroad gebruik en verwijderbare rubberen inzetstukken. Passagiersvoetsteunen met grotere rubberen inzetstukken om trillingen te verminderen.

Volledig LED koplamp met verbeterde efficiëntie, inclusief DRL, Coming Home functie en Ducati Cornering Lights (DCL).

Dashboard met 6,5 inch full TFT kleurenscherm.

Bosch Inertial Measurement Unit (IMU).

4 Power Modes.

5 Riding Modes (Sport, Touring, Urban, Enduro, Wet).

Ducati Wheelie Control (DWC) DVO

Ducati Traction Control (DTC)

Engine Brake Control (EBC)

Key-less Start

Ducati Connect met telefoon-, muziek- en navigatie-apps

Ducati Quick Shift (DQS) 2.0

Radarsysteem met adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en botsingwaarschuwing

Vehicle Hold Control (VHC)

Vernieuwde middenstandaard om gemakkelijker op te tillen

Uitvoeringen

Radar (voor- en achter radar)

Adventure Travel & Radar (voor- en achter radar, aluminium koffers, verwarmd zadel)

Full Adventure (voor- en achter radar, aluminium koffers, verwarmd zadel, Akrapovič demper, carbon voorspatbord)