Yamaha MT-09 Y-AMT 2025: Handgeschakeld


De Yamaha MT-09 Y-AMT is een geavanceerde Hyper Naked motor die technologie combineert met krachtige prestaties. De 2025-editie introduceert nieuwe rijhulpmiddelen en verfijningen die de rijervaring naar een hoger niveau tillen.
Ervaar de MT-09 Y-AMT zelf. Vraag een offerte aan of plan een proefrit.
Waarom kiezen voor de Yamaha MT-09 Y-AMT (2025)?
- Yamaha Adaptive Manual Transmission (Y-AMT): Automatisch schakelsysteem met handmatige bediening voor een dynamische rijervaring.
- 5-inch TFT-display: Duidelijke interface met connectiviteitsopties en verschillende weergavemodi.
- Verbeterde Quick Shift System (QSS): Soepeler schakelen in zowel op- als terugschakelen.
- Geavanceerd rijhulpsysteem: Tractiecontrole, slide control en instelbaar ABS voor maximale controle.
- LED-verlichting: Nieuwe koplamp- en achterlichtdesign voor verbeterde zichtbaarheid en een modernere uitstraling.
De Yamaha MT-09 Y-AMT biedt een unieke combinatie van vermogen en technologie, ideaal voor zowel stadsgebruik als sportieve ritten.
Ervaring Moto Hippo
Ervaring met de Yamaha MT-09 Y-AMT
Tijdens onze testrit viel direct op hoe natuurlijk het handmatig schakelen aanvoelt. Het doet denken aan het schakelen met een fiets, waardoor het snel vertrouwd aanvoelt. In het begin is het even wennen, maar zodra je eraan gewend bent, merk je hoe speels en dynamisch de motor rijdt.
Het snelle schakelen zorgt voor een extra leuke rijervaring, vooral bij sportief rijden. Een groot voordeel is dat je bij hard remmen niet hoeft na te denken over terugschakelen, omdat de motor dit automatisch regelt. Dit zorgt voor extra gemak en controle tijdens het rijden.
Voor wie liever volledig automatisch rijdt, biedt de AT-stand een uitkomst. Hiermee wordt het schakelen volledig overgenomen, wat verrassend soepel verloopt. Dit maakt de Yamaha MT-09 Y-AMT geschikt voor zowel actieve als ontspannen ritten, afhankelijk van je voorkeur.
Technische specificaties
Motortype |
4-takt, Vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen, In-Line Three-Cylinder |
Cilinderinhoud |
890 cc |
Boring x slag |
78,0 × 62,1 mm |
Compressieverhouding |
11,5 : 1 |
Max. vermogen |
87,5 kW (119,0 pk) bij 10.000 tpm |
Beschikbaar met begrensd vermogen |
A2-uitvoering beperkt – 35,0 kW (47,6 pk) bij 6.000 tpm A2-uitvoering onbeperkt – 70,0 kW (95,2 pk) bij 9.000 tpm |
Max. koppel |
93,0 Nm (9,5 kgm) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem |
Wet sump |
Type koppeling |
Nat, meervoudige platen |
Ontstekingssysteem |
TCI |
Startsysteem |
Elektrisch |
Transmissie |
Constant mesh, 6 versnellingen |
Eindoverbrenging |
Ketting |
Brandstofverbruik |
5,0 liter / 100 km |
CO2 emission |
116 g/km |
Carburator |
Elektronische brandstofinjectie |
Type chassis |
Diamantvormig |
Balhoofdhoek |
24º40' |
Naloop |
108 mm |
Wielophanging, voor |
Upside-down telescopische voorvork, Ø41 mm |
Wielophanging, achter |
Link-type veersysteem, Achterbrug |
Veerweg, voor |
130 mm |
Veerweg, achter |
117 mm |
Remmen, voor |
Hydraulisch remsysteem met twee remschijven, Ø298 mm |
Remmen, achter |
Hydraulisch remsysteem met één remschijf, Ø 245 mm |
Bandenmaat, voor |
120/70ZR17M/C (58W) Tubeless |
Bandenmaat, achter |
180/55ZR17M/C (73W) Tubeless |
Totale lengte |
2.090 mm |
Totale breedte |
820 mm |
Totale hoogte |
1.145 mm |
Zithoogte |
825 mm |
Wielbasis |
1.430 mm |
Grondspeling |
140 mm |
Rijklaargewicht |
Standaard handgeschakelde 6-versnellingsbak: 193 kg; Y-AMT: 196 kg |
Inhoud brandstoftank |
14 liter |
Motorolie hoeveelheid |
3,5 liter |
Screen type |
TFT |
Screen size |
5-inch |
Smartphone Connectivity |
MyRide |
Adaptive Cruise Control |
Nee |
On-screen Navigation |
Garmin StreetCross |