Yamaha MT-09 Y-AMT 2025: Handgeschakeld

De Yamaha MT-09 Y-AMT is een geavanceerde Hyper Naked motor die technologie combineert met krachtige prestaties. De 2025-editie introduceert nieuwe rijhulpmiddelen en verfijningen die de rijervaring naar een hoger niveau tillen.

Ervaar de MT-09 Y-AMT zelf. Vraag een offerte aan of plan een proefrit.


Waarom kiezen voor de Yamaha MT-09 Y-AMT (2025)?

  • Yamaha Adaptive Manual Transmission (Y-AMT): Automatisch schakelsysteem met handmatige bediening voor een dynamische rijervaring.
  • 5-inch TFT-display: Duidelijke interface met connectiviteitsopties en verschillende weergavemodi.
  • Verbeterde Quick Shift System (QSS): Soepeler schakelen in zowel op- als terugschakelen.
  • Geavanceerd rijhulpsysteem: Tractiecontrole, slide control en instelbaar ABS voor maximale controle.
  • LED-verlichting: Nieuwe koplamp- en achterlichtdesign voor verbeterde zichtbaarheid en een modernere uitstraling.

De Yamaha MT-09 Y-AMT biedt een unieke combinatie van vermogen en technologie, ideaal voor zowel stadsgebruik als sportieve ritten.

Ervaring Moto Hippo

Ervaring met de Yamaha MT-09 Y-AMT

Tijdens onze testrit viel direct op hoe natuurlijk het handmatig schakelen aanvoelt. Het doet denken aan het schakelen met een fiets, waardoor het snel vertrouwd aanvoelt. In het begin is het even wennen, maar zodra je eraan gewend bent, merk je hoe speels en dynamisch de motor rijdt.

Het snelle schakelen zorgt voor een extra leuke rijervaring, vooral bij sportief rijden. Een groot voordeel is dat je bij hard remmen niet hoeft na te denken over terugschakelen, omdat de motor dit automatisch regelt. Dit zorgt voor extra gemak en controle tijdens het rijden.

Voor wie liever volledig automatisch rijdt, biedt de AT-stand een uitkomst. Hiermee wordt het schakelen volledig overgenomen, wat verrassend soepel verloopt. Dit maakt de Yamaha MT-09 Y-AMT geschikt voor zowel actieve als ontspannen ritten, afhankelijk van je voorkeur.


Technische specificaties

Motortype

4-takt, Vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen, In-Line Three-Cylinder

Cilinderinhoud

890 cc

Boring x slag

78,0 × 62,1 mm

Compressieverhouding

11,5 : 1

Max. vermogen

87,5 kW (119,0 pk) bij 10.000 tpm

Beschikbaar met begrensd vermogen

A2-uitvoering beperkt – 35,0 kW (47,6 pk) bij 6.000 tpm A2-uitvoering onbeperkt – 70,0 kW (95,2 pk) bij 9.000 tpm

Max. koppel

93,0 Nm (9,5 kgm) bij 7.000 tpm

Smeersysteem

Wet sump

Type koppeling

Nat, meervoudige platen

Ontstekingssysteem

TCI

Startsysteem

Elektrisch

Transmissie

Constant mesh, 6 versnellingen

Eindoverbrenging

Ketting

Brandstofverbruik

5,0 liter / 100 km

CO2 emission

116 g/km

Carburator

Elektronische brandstofinjectie

Type chassis

Diamantvormig

Balhoofdhoek

24º40'

Naloop

108 mm

Wielophanging, voor

Upside-down telescopische voorvork, Ø41 mm

Wielophanging, achter

Link-type veersysteem, Achterbrug

Veerweg, voor

130 mm

Veerweg, achter

117 mm

Remmen, voor

Hydraulisch remsysteem met twee remschijven, Ø298 mm

Remmen, achter

Hydraulisch remsysteem met één remschijf, Ø 245 mm

Bandenmaat, voor

120/70ZR17M/C (58W) Tubeless

Bandenmaat, achter

180/55ZR17M/C (73W) Tubeless

Totale lengte

2.090 mm

Totale breedte

820 mm

Totale hoogte

1.145 mm

Zithoogte

825 mm

Wielbasis

1.430 mm

Grondspeling

140 mm

Rijklaargewicht

Standaard handgeschakelde 6-versnellingsbak: 193 kg; Y-AMT: 196 kg

Inhoud brandstoftank

14 liter

Motorolie hoeveelheid

3,5 liter

Screen type

TFT

Screen size

5-inch

Smartphone Connectivity

MyRide

Adaptive Cruise Control

Nee

On-screen Navigation

Garmin StreetCross